Indlæser

Få styr på dit lager, og få mere tid til driften

Siden 1990’erne har byggebranchen oplevet et stort fald i produktiviteten hos de håndværkere, der arbejder på renoveringsprojekter, i forhold til dem, der arbejder med nybyggeri. I 2017 undersøgte forskere på Aarhus Universitet, hvordan håndværkere på renoveringsprojekter brugte tiden, og hvorfor forskellene er så store mellem renovering og nybyg.

Forskellene skyldes blandt andet uforudsigelighederne i et gammelt byggeri og det faktum, at bygningen stadig bliver brugt, mens arbejdet står på, så der er masser af hensyn at tage til beboere og andre brugere. Derudover viste studiet, at håndværkerne havde store mængder spildtid i løbet af en arbejdsdag – og at der er et enormt potentiale for at spare tid.

Få styr på lageret

Orden og god lagerstyring kan spare dig for megen unødvendig spildtid i dit daglige arbejde, og der skal ikke meget til, før du nemt kan holde orden og få overblik.

At stå for driften er ikke det samme som at være håndværker på et renoveringsprojekt. Du har ikke en masse andre håndværkere, der kan ødelægge din tidsplan, og du har hjemmebanefordelen. Til gengæld har du den samme mængde uforudsigelighed og beboerhensyn, der kan vende op og ned på dine planer. Du har garanteret også en masse tidsspild i løbet af din dag, og du har også et stort potentiale for at gøre dagen nemmere, hvis du kommer det til livs – altså tidsspild af den frustrerende slags.

Ved at tænke fremad og skabe dig et velordnet lager kan du spare en masse tid og kræfter på de uønskede ture i byggemarkedet, så du kan nøjes med de planlagte – og de akutte. Derudover kommer du til at spare mange ressourcer, når du kan finde tingene i første hug.

Kan du eliminere de unødvendige ture, og skære ned på de akutte, kan du koncentrere dig om dét, din dag i virkeligheden handler om. Her er god lagerstyring, orden, mulighed for at samle indkøbene ét sted og click-and-collect gode metoder til at frigive tid og kræfter.

Sæt lageret i system, og slip for stress

Måske har du et stort og velorganiseret lager, og måske har du lidt rod på hylderne i værkstedet, hvor der måske – måske ikke - er dét, du lige står og mangler. Der er helt sikkert tid og penge at spare ved at have det førstnævnte scenarie, og især et godt overblik kan gøre hverdagen en hel del lettere.

Der er nemlig ingen grund til, at du skal en tur i byggemarkedet efter standardvarer, du ofte bruger. Elpærer, pakninger, stumper, kontakter og alle den slags andre ofte benyttede småting, der ikke fylder i budgetterne eller på hylderne, bør aldrig mangle på dit lager, og det kan være svært altid at vide, hvad du egentlig har liggende. Du kan gøre det hele lidt nemmere med lidt computerhjælp og en god ordenssans.

Det vil sandsynligvis være helt ude af proportioner i forhold til dine behov, hvis du anskaffer dig et dyrt lagerstyringsprogram. Til gengæld kan du med Microsoft Excel hurtigt og nemt danne dig et overblik over din lagerbeholdning med et regneark, og du kan hente en skabelon til lagerstyring her. Alternativt kan du bruge det gratis Google Sheets, der også har den store fordel, at flere computere og brugere kan bruge dokumentet samtidigt. Excel-skabelonen kan også bruges i Google Sheets.

  • Gør det til en vane at notere det i regnearket, hver gang du har taget noget på lageret, og gør det til en vane at gøre lageret op en gang eller to om året, så du er sikker på, at det hele stemmer.
  • Definér et minimumslager, som er det pejlemærke, du bruger for genbestilling. Når du eksempelvis ned på fire elpærer, er det på tide at bestille igen, så du aldrig løber tør.
  • Brug gode lagerreoler, overskuelige beholdere og masser af labels og mærkning, så du hurtigt kan finde og overskue de ting, du leder efter.
  • Er det ting, der har en begrænset levetid, bør du sikre dig, at du altid bruger de ældste først. FIFO, kaldes tilgangen, og det står for first in, first out. Det er én af søjlerne i god lagerforvaltning.

God lagerstyring sparer tid

Det er nemt at sande lidt til i en travl hverdag, og med tiden bliver den tid, du har sparet på ikke at holde orden, slugt af kaos og søgen efter sager. En omgang LEAN er måske på høje tid.

Orden på lageret giver overskud og mere sikkerhed i arbejdsdagen

Sørg for, at der altid er rent og ordentligt på lageret, og sørg for, du har en skraldespand derude. Det virker måske banalt, men i en travl hverdag kan rodet hobe sig op, hvis du ikke gør det nemt og overskueligt for dig selv. Faktisk har det stor betydning for effektiviteten, om der er rent og pænt.

Du kan med fordel overveje at tage 5S-metoden i brug, når du vil have styr på værksted og lager. Metoden er japansk, den har længe været en kernedel af LEAN-metodikken, og den har en beviselig, positiv effekt på produktivitet og sikkerhed. De fem S’er står for Sortér, Sæt i system, Systematisk orden, Standardisér og Selvdisciplin.

  • Sortér handler om at ja, sortere og rydde op i dine ting – og smide de ting ud, du ikke har brug for.
  • Sæt i system handler om at finde et system, der giver mening for dig, så du altid hurtigt og nemt kan finde dét, du leder efter.
  • Systematisk orden handler om at holde det pænt og rent hele tiden.
  • Standardisér handler om, at du og dine kolleger har en fælles forståelse af systemet.
  • Selvdisciplin betyder, at du holder fast i dit nye system.

Du kan læse lidt mere om de fem S’er her i Arbejdstilsynets folder.

Gør indkøbsturen til en køretur i stedet

Når du skal købe større ting, lave enkeltstående indkøb, eller du står overfor noget halv-akut, kan du med fordel bestille varerne online og hente dem - pakkede og klar - i varehuset – senest tre timer senere. Det hedder click-and-collect, og med den service kan du bestille dine varer i ro og mag over morgenkaffen og hente dem om formiddagen, når trafikken har lagt sig. Varerne ligger klar til dig i kundeservice, så du bare skal hente dem, når du kommer.

Når du sidder ved computeren og bestiller varer, har du også dit regneark lige ved hånden, og så er det nemt at tilføje lidt til bestillingen, så du aldrig løber tør på lageret. Med god lagerstyring, orden i sagerne, click-and-collect og indkøb samlet ét sted, er der potentiale for store tidsbesparelser i løbet af en arbejdsuge. Så får du mere tid til dét, der tæller.

Kilder: Aarhus Universitet, Arbejdstilsynet

  • Har du brug for nye reoler til dit værksted? Klik her
  • Har du brug for håndværktøj? Klik her
  • Har du brug for belysning? Klik her
  • Har du brug for VVS fittings? Klik her