Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Skab orden og ly med et cykelskur

Cykelskur | Byg dig et godt og flot cykelskur | BAUHAUS

I en travl hverdag er synet af familiens cykler, der ubelejligt står og ruster på matriklen, med til at trække det gode humør grundigt ned. Men det er besværligt at slæbe cyklerne i kælderen, garagen er fuld af biler eller andet udstyr, og hvor skal man så gøre af sine cykler?

Måske er det på tide, at du smøger ærmerne op og anlægger et godt, klassisk cykelskur. Det kræver faktisk ikke alverden, og så er det i hvert fald en sikker metode til at forlænge din cykels levetid.

Hvis du er noget dertil, så har vi samlet alt, du skal vide om at bygge forskellige cykelskure. Læs med herunder og få hjælp til dit næste gør det selv-projekt.

 

Med et godt cykelskur får du tør saddel, længere levetid på cyklen samt mere orden på matriklen. Det er endda hverken synderligt dyrt eller svært at bygge sig et godt cykelskur. 

 

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg skal have nyt cykelskur?

Du bør undersøge, om der er noget i lokalplanen eller grundejerforeningen, der ligger til hinder for dit nye cykelskur. Du behøver ikke byggetilladelse til dit skur, så længe det er tale om et byggeri på under 10 kvadratmeter. Til gengæld skal du i kontakt med det offentlige, hvis dine samlede småbygninger overstiger en samlet størrelse på 50 kvadratmeter for parcelhuse. Det samme gælder, hvis du bygger dit cykelskur i forlængelse af enten hus, garage eller carport.

Det er faktisk generelt vigtigt under byggeriet af dit nye cykelskur, at du tager dig god tid. Selvom du nok bare gerne vil igang, skal du sætte dig ind i alt omkring byggeriet inden. På den måde er du sikker på, at resultatet bliver, som du ønsker. Du kan læse meget mere om byggeregler her.

Du må gerne bygge dit cykelskur i skel, du skal bare begrænse byggeriet, så det ikke er højere end 2,5 meter i de 2,5 meter, der ligger tættest på skel. Der må højst være 12 løbende meters skur i skellet. Det må heller ikke henvende sig mod naboen, så der bliver ikke noget med vinduer og døre på den side, der vender over mod naboen. Du skal også holde på dit regnvand, som skal løbe af på din egen side.

Du skal beslutte dig for, om dit skur skal være åbent eller lukket. Det er klart mest praktisk i hverdagen med et åbent cykelskur, hvor du nemt og bekvemt kan parkere cyklen i tørvejr. Til gengæld kræver det, at nabolaget ikke er fyldt med langfingrede bøller - eller at skuret står et sted, der ikke er frit tilgængeligt. Det er altså ikke særlig godt beskyttet mod tyveri, hvis det altid står åbent. Hertil giver det selvfølgelig god mening, at du låser din cykel, når du parkerer den i cykelskuret. Uanset om det er et lukket eller åbent cykelskur.

Vælger du et lukket skur, kan du med fordel få dig et gennemsigtigt tag i trapezplader. På den måde får du dagslys i skuret, uden du skal til at bøvle med vinduer. 

Husk el til cykelskuret, så du kan få noget belysning derude. Du må dog ikke selv installere el, så her vil du skulle regne med en udgift til en elektriker. Dog giver det absolut bedst mening, at der er belysning i dit skur. Det er bare ikke fedt at skulle bøvle med pandelampe eller lommelygte, bare fordi det er mørkt.

Overvej også, om du skal isolere dit cykelskur. I så fald kan du bruge det året rundt, selv når det er koldt. Og så kan du også opbevare andet end cyklerne, der ikke tåler ekstrem kulde, derinde.

 

Hvor stort skal dit cykelskur være?

Du bør først og fremmest gøre dig nogle gode tanker om, hvad skuret skal bruges til, inden du kommer for langt i processen. Skal det udelukkende bruges til at opbevare cykler, eller ville det også være rart at kunne smide andre remedier og redskaber derind? 

Skal der være god plads, eller kan I leve med, at alle cyklerne står tæt? Er der nogen, der er tæt på at flyve fra reden, eller er I måske på vej til at blive flere - og betyder det cykeltrailer eller ladcykel? 

Det er de samme overvejelser, du skal foretage dig, når du skal bygge et anneks i haven. Det samme gør sig gældende, hvis du skal bygge et brændeskur.

Det er dine behov, der afgør størrelsen og udformningen på skuret, og det er en god idé at bygge det lidt større, end du egentlig har brug for. Regn med, at en cykel er cirka 190 centimeter lang og 65 centimeter bred. Den skal også have en 15-20 centimeter i hver side, så du har lidt at mosle med. Overvej at tage et cykelstativ i brug, så du altid ved, der er plads til alle, når du parkerer.

Hvis du ikke har lyst at måle, save, støbe og skrue i ét væk, kan du også få et samlesæt med udførlig vejledning, som rimeligt nemt og ligetil får dig i retning af et nyt cykelskur. 

 

Men et lille cykelskur kan være lige så godt som store cykelskure. Det afhænger af, hvor mange I er, og hvor mange cykler I gerne vil have plads til i cykelskuret.

Hvad skal jeg vælge af materialer?

Et cykelskur står i sagens natur ude i det barske, danske klima, så det er vigtigt, at du bruger materialer, der kan tåle den tilværelse. Tænk i trykimprægneret træ, komposittræ eller fibercement til beklædningen, så du ikke skal skifte brædder med få års mellemrum.

Køb trykimprægneret træ fra Danmark, så du er sikker på, at det ikke er alt for giftigt, hvor børn og voksne parkerer efter dagens dont. Vælger du et tag i trapezplader, holder det nok ikke evigt. Til gengæld er det både nemt og billigt at skifte ud.

Rækker evnerne og ambitionerne ikke til gør-det-selv, kan du få udmærkede samlesæt, der fint løser opgaven.

 

Du kan også vælge at bygge cykelskuret i galvaniseret stål eller andet tungere og mere holdbart materiale. Men det koster også mere, og du kan sagtens “nøjes” med at bygge i træ. 

 

Gør det selv: Sådan bygger du et godt cykelskur

Sæt dig ned med et stykke papir, og tegn det cykelskur, du mener, dækker dine behov. Undersøg, om det harmonerer med huset, og om det passer på grunden. Marker med snor, hvor skuret skal være, og tjek med dine cykler og sager, om størrelsen nu også rækker. Notér, hvilken størrelse brædder og stolper du skal have, og husk, at du skal have hældning på dit tag.

Når alt stemmer, skal stolpeskoene i jorden. Du kan enten støbe stolpefødderne i beton

selv, eller du kan få stolpebæringer i beton, som du bare skal grave ned. Det er vigtigt, at dine stolpefødder eller -bæringer kommer til at sidde ret præcist, for det er fundamentet for

hele skuret. De skal sidde i vater, de skal have den rette vinkel, og de skal have samme højde - alternativt skal stolperne variere i længde. Du bør ikke grave stolperne direkte ned i jorden, da jordkontakten får dine stolper til at rådne betydeligt hurtigere.

Det er svært at sige præcist, hvordan du skal udforme dit skur, men hvis du sørger for en solid konstruktion, skal resten nok gå. Gode materialer sat godt sammen med masser af afstivning. 

 

Montér stolperne med franske skruer, og husk at bore for. Husk også at overholde

tørretiderne, hvis du selv har støbt i beton. Montér remmene oven på stolperne, og giv konstruktionen noget afstivning - eventuelt med stolper skåret i vinkel. Står skuret udsat i forhold til blæst, kan du give det en ekstra sikring med patentbånd.

Monter beklædningen. Det kan være, du skal have nogle reglar på tværs mellem stolperne, så du har noget at skrue beklædningen fast i. Montér trapezplade-tag og eventuelle tagrender, og lav gerne en inddækning, så du ikke kan se pladerne fra siden. 

Brug gode beslag til konstruktionen, og brug gode, galvaniserede skruer til projektet.

Giv dit nye cykelskur en grundig gang træbeskyttelse, og nyd resultatet af dit hårde slid i mange år fremover.

Få del i nyheder, tilbud og konkurrencer

Tilmeld dig nyhedsbrevet og deltag hver måned i konkurrencen om et gavekort på 1.000 kr.